PREPARARSE PARA PARTIR
Mateo Fontán Couto
Desde
setembro de 2018 un novo número viu a luz dentro da colección Coñecer Santiago,
cidade educadora. Trátase dunha moi interesante guía didáctica que leva por
título: O cemiterio compostelán de
Boisaca e o patrimonio funerario. Non obstante, o contido do libro supera
en moito a promesa do título xa que se trata dun conciso percorrido polas manifestacións
funerarias ao longo do tempo en Galicia.
A
obra está editada polo Departamento de Educación e Cidadanía do Concello de Santiago
e coordinada por Carmen María Sánchez Arines. Esta guía coral reflicte unha
gran capacidade expositiva e de divulgación nos seus diferentes textos. A
maioría dos autores e autoras participantes están vinculados á universidade compostelá,
e todos debuxan con claridade o que se sabe sobre os enterramentos no pasado.
Son nove artigos, máis anexos, pensados para ser traballados nos colexios da
cidade; ademais o libro estivo complementado cunha serie de visitas guiadas
polo cemiterio municipal de Boisaca.
Patricia
Mañana-Borrazas encárgase de iniciar a viaxe falando sobre os enterramentos
megalíticos durante o Neolítico. Unha época, entre o V e o III milenio antes da
nosa era, onde se comeza a edificar por primeira vez no noso territorio grandes
tumbas. É o tempo da mámoa –cámara arrodeada por un túmulo–, denominada de
varias outras maneiras: dolmen, medorra, megálito, modia, anta, arca... e que
salpica en alto número a xeografía galega, sobre todo nas serras, zonas de
paso, portos..., preto dos recursos importantes e resaltando no paisaxe. Foron
construídas e usadas entre o 4.500 a.C. e o 2.800-2.500 a.C. con diferente
significación no tempo. Hainas de distintos tamaños, sendo violadas a inmensa
maioría. No corredor que antecede á cámara mortuoria podemos topar con ofrendas
como ferramentas líticas ou cacharros cerámicos, tamén antes do corredor poden
aparecer idoliños gardando a cámara. Algunhas destas sepulturas conservan
gravados ou pinturas xeométricas e abstractas. A maioría dos enterramentos eran
de uso colectivo e na súa construción e rituais participaban varios grupos. Xa
que logo, os restos destas monumentais construcións fálannos dalgunha das
actitudes cara a morte fai 6.000 anos.
Un
dos grandes enigmas da nosa prehistoria consiste en saber onde se enterraban aos
mortos do noroeste peninsular durante a Idade do Ferro. Ao contrario que en
tempos aínda máis afastados –onde se podería dicir que as pegadas da morte son
máis visibles cas da vida– neste período apenas posuímos evidencias
arqueolóxicas á hora de poder constatar os hábitos funerarios. Xosé Ignacio
Vilaseco Vázquez trata de alumear este escuro panorama cun relato que inicia na
Idade do Bronce, co uso a partir do 2.500 a.C. de cistas e foxas como novas
formas de enterramento tanto de inhumación como de incineración, xunto ás xa
practicadas nas mámoas e nas covas. Ante a práctica inexistencia de referencias
clásicas, o autor toca xacementos, achados e teorías que poidan achegarnos a
unha mellor comprensión dos enterramentos neste momento.
Para
época romana contamos principalmente con dous elementos á hora de entender a
morte: as necrópoles e as estelas. A partir desta premisa Ana María Suárez
Piñeiro repasa xacementos e os tipos de tumbas que se usaban cos escasos enxovais
depositados nelas. A exhumación e a incineración son as formas de enterramento
dos defuntos nas necrópoles, as cales sempre se sitúan fóra da cidade. As
estelas funerarias proporcionan valiosa información acerca da actitude cara a
morte do momento; as formas, a iconografía e as inscricións son aspectos que os
estudosos encárganse de analizar para así poder ofrecer unha visión o máis
completa posible dos rituais funerarios na Gallaecia romana.
A
profesora Marta Cendón Fernández resposta a varios interrogantes no capítulo
dedicado á morte na Idade Media: as actitudes ante a morte, os lugares en que
se dispoñen as sepulturas, tipos de sepulcros, a quen se encargan e cales son
os máis representativos. Así, nestas páxinas achegámonos a ideas tales como o
desexo da xente, a partir do século V, de enterrase o máis preto posible das
reliquias de santos ou no interior das igrexas; os mortos pasan a compartir o espazo
cos vivos. A documentación conservada, como os testamentos, procuran detalles
que nos ilustran sobre aspectos e sobre a preocupación que a derradeira viaxe
comportaba. O lugar onde descansar era unha destas preocupacións e pode
falarnos sobre gustos e diferenzas sociais. Con respecto aos tipos de
sepulturas topámonos con laudas de estola, lousas sepulcrais ou sepulcros que
poden ser de lucelo ou exentos. Galicia posúe fermosos exemplos de arte
funeraria medieval, por citar algún paradigmático: o sepulcro de Fernán Pérez
de Andrade na igrexa de San Francisco de Betanzos.
O especialista en Historia Moderna Domingo L.
González Lopo encárgase de expoñer como vai evolucionando o lugar de sepultura
escollido pola poboación, e como estas sepulturas son reflexo do status social.
A igrexa e as capelas privadas son os sitios escollidos pola xente máis
adiñeirada, creando espazos xerárquicos dentro do templo. Por outra banda os
cemiterios rurais e urbanos son usados polos estamentos máis pobres. Desde a
segunda metade do século XVIII os hábitos mudarán como consecuencia dunha maior
preocupación pola hixiene; isto provocará a prohibición de enterrar dentro dos
templos e a diferenza entre o espazo dos mortos e o dos vivos.
"Os enterramentos en Compostela ao longo da historia” é o título
do capítulo escrito por Andrés Seoane Antelo onde fai un repaso polos
diferentes camposantos desde os máis
primitivos antes da descuberta do sepulcro do apóstolo, pasando por aqueles
articulados pola catedral e demais templos. Tamén aqueles dentro e aqueloutros fóra dos muros da cidade, os públicos ou os de carácter privado... A lista pasa por: A Quintana, San
Domingos de Bonabal, o da Trindade, o parroquial de Sar, o da Pastoriza, o da
Confraría do Rosario, o da Venerable Orde Terceira, o de San Miguel dos Agros e
outros, ata chegar ao de Boisaca.
A
análise do cemiterio municipal de Boisaca corre a cargo da coordinadora da
obra: Carmen María Sánchez Arines. Toca aspectos tales como os antecedentes; o
paso do camposanto de Bonabal ao de Boisaca; o proxecto; a estrutura ou os
artistas, artesáns e talleres que elaboraron as mostras de arte funeraria que
atesoura este cemiterio.
Sobre
o cemiterio de Boisaca como símbolo de memoria e lugar onde rastrexar o horror
da represión durante a Guerra Civil dá conta Rafael García Ferreira. Hoxe en
día, un monumento dedicado ás vítimas da represión franquista actúa como
testemuño das negras páxinas que alí se escribiron en forma de execucións e
aldraxes. Así mesmo, o cemiterio é escenario de homenaxes ás vítimas soterradas
neste e aos personaxes senlleiros da nosa cultura.
O
derradeiro capítulo está dedicado aos cemiterios e o mundo funerario na
literatura e no cine galegos. A autoría destas páxinas está compartida por
Miguel Anxo Fernández e Eduardo Galán Blanco. Clásicos como Un ollo de vidro de Castelao ou o Señorito da Reboraina de Otero Pedrayo e obras máis recentes como Un nicho para Marilyn de Miguel Anxo
Fernández ou Esmeraldiña , a pequena
defunta de Ledicia Costas, entre outros, demostran o recorrente do tema nas nosas letras. No cine
exemplos onde cemiterios e mortos cobran protagonismo atopámolos en títulos
como El bosque animado de José Luís
Cuerda, na adaptación da novela de Wenceslao Fernández Flórez, Os mortos van ás presas de Angel de la
Cruz ou en 13 badaladas de Xavier
Villaverde, por citar algúns filmes.
Tres
anexos conclúen o libro: un composto pola listaxe das vítimas por execución en
Boisaca; un plano coas sepulturas e localizacións de interese do cemiterio e un
mapa de recintos funerarios e cemiterios de Santiago de Compostela.
(Fotos: M.F.C.)
Comentarios
Publicar un comentario