LA CASA DE LA TROYA EN PONTEVEDRA
Mateo Fontán Couto
Alejandro Pérez
Lugín (Madrid 1870 - A
Coruña 1926) destacou pola súa faceta de
novelista e xornalista. A súa
nai era prima irmá de Rosalía de Castro,
el mesmo estudou Dereito en Compostela e sempre
foi admirador do país galego. Así
pois, dentro
da súa produción, Galicia está moi presente.
Nesta terra ambientou títulos como Arminda
Moscoso ou o
conxunto de contos La corredoira y la
rúa. Pero a
súa novela máis louvada sería a primeira, que escribiu en 1915: La
casa de la Troya.
Este
relato
desenvolto
en Santiago de Compostela que
pregoa vicios e virtudes da vida estudantil, ademais dunha
engaiolante
historia de amor, supuxo
un rotundo éxito que moi cedo transcendeu á escrita para adaptarse
en 1919
ao teatro
por Linares Rivas.
Tamén
foi
obxecto de varias versións cinematográficas; a
primeira delas en 1925 dirixida polo propio Lugín. No entanto, a máis coñecida e de maior éxito foi a de 1959
dirixida por Rafael Gil,
sendo os protagonistas Arturo
Fernández, como
Gerardo Roquer, e
Ana Esmeralda
dando vida a Carmiña.
Recórdome
de neno
vendo unha
morea
de veces a película,
dobrada
ao galego, que tiñamos na casa gravada en VHS; cando anos despois
lin a novela xa me era imposible poñerlle outros rostros e outras
voces aos
carismáticos Gerardo,
Barcala, Augusto, Madeira, e
demais “troianos”.
Frescas
na memoria aínda teño escenas memorables como a de Carmiña
interpretando,
mentres aloumiña
o piano, a
famosa Cántiga
de Curros Enríquez, primeira composición en galego do
de Celanova:
«No xardín unha noite sentada / ó refrexo do branco luar / unha
nena choraba sin trégolas
/ os desdéns dun ingrato galán...».
Do
triunfo cultivado por esta novela da boa conta as máis de cen
edicións que dela levan facendo, sendo a terceira obra máis editada
en lingua española. Foi ademais premiada pola Real Academia de
la Lengua
Española en 1916. Porén, o
libro estivo envolto nunha soada polémica cando a súa autoría
estivo en dúbida. A
controversia
bautizouna un xornalista chamado José Signo cando publica un artigo
no xornal La Concordia de
Vigo e di que o verdadeiro autor de La
casa de la Troya é
o tudense Camilo Bargiela, finado anos antes.
O
caso chegou
aos tribunais onde José Signo, defendido
por Valentín Paz Andrade,
foi condenado por inxurias.
A
raíz disto publicouse un opúsculo en 1925 que hoxe en día supón
unha interesante nota bibliográfica ou, canto menos, unha curiosidade
literaria. Trátase do informe ante a
Audiencia de Pontevedra na
vista celebrada o 27
de agosto de 1924 presentado por Prudencio
Landín Tobío, avogado de
Alejandro Pérez Lugín e soado pontevedrés, autor
da afamada obra De mi viejo carnet.
Leva por
título La paternidad de La Casa de la
Troya ante los tribunales de justicia;
no
subtítulo reza: Asunto debatido y
fallado en la Audiencia de Pontevedra y el Tribunal Supremo;
foi
editado
por Reus ao
custo de dúas pesetas.
O impreso reflicte, mediante a traballada
alegación de Landín, as orixes do conflito, as probas, as
testemuñas e demais argumentos na defensa de Pérez Lugín. Sobre
este
libriño
ilustra Carlos Paramés Montenegro nun conciso artigo en El
Correo Gallego,
polo que
remito a el aos interesados no
que en Pontevedra se decidiu sobre tan compostelana obra.
Para saber máis:
- LANDÍN, P.: La paternidad de La Casa de la Troya
ante los tribunales de justicia, Editorial Reus, Madrid, 1925.
-
PARAMÉS
MONTENEGRO,
C.:
«¿Escribió
Lugín "La casa de la Troya"?»,
El Correo Gallego
[en
líña], [citado el 11-4-2019],
dispoñible en
https://www.elcorreogallego.es/santiago/ecg/escribio-lugin-casa-troya/idEdicion-2007-02-18/idNoticia-135755
- PÉREZ LUGÍN, A.: La Casa de la Troya, Camiño
do Faro, A Coruña, 2008.
(Fonte: http://www.lacasadelatroya.com/ ) |
(Foto: M.F.C.) |
Comentarios
Publicar un comentario