A BARCA DA MERCED
Mateo Fontán Couto
O investigador Lino J. Pazos volve á carga cun novo
libro do que non quero perder máis días por apuntar algo pois, de seguro, se
pasa aínda que sexa un breve tempo, deixará de ser a novidade deste historiador
que sabemos posúe un ritmo vertixinoso á hora de publicar. Neste senso e ante a
inxente obra que acumula Lino J. Pazos con máis de 60 libros, centos de artigos, tamén
conferencias, mostras e todo tipo de actividade cultural, coido interesante a
idea de poder dispoñer dunha especie de guía ou base de datos na que se dea
conta da súa bibliografía e traballo; este acceso sería de utilidade sobre todo
para a investigación histórica marítima, área principal nos seus títulos aínda
que non excluínte pois Lino é un experto coñecedor da historia local
pontevedresa ou da figura de Castelao, por poñer un par de exemplos máis.
Desta volta o traballo versa sobre aquel servizo de
pasaxe entre San Salvador de Poio Pequeno e a Moureira realizado tantos séculos
mediante unha barca, a da Merced, que dá nome ao libro. Deste xeito Lino J.
Pazos volve axuntar, mediante a paciente e rigorosa investigación que práctica
hai xa tantos anos, o seu desmedido cariño polo tema náutico co, por así
chamalo, “pontevedrismo” que profesa. No entanto este é un libro que viaxa,
coma a súa protagonista, de Pontevedra a Poio e viceversa, revelándose como
unha estimable referencia bibliográfica para a historia de ámbolos concellos.
Tralos agradecementos, limiar, e preámbulo comeza a
obra contextualizando a puxanza económica do mosteiro de San Xoán de Poio,
verdadeiro eixo do estudo. O relato vese estruturado co uso de fontes primarias
e antigos documentos que poden transmitir novas dende o século XVI ou incluso
antes. Dende aquí as páxinas van esmiuzando os capítulos recuperables deste
servizo de “barqueo”, tal e como o denomina o autor.
Así pois abórdanse temas como o porqué do nome da embarcación,
enigma aínda por aclararmos, ou os tempos en que comeza este servizo que parece
estar vinculado cos albores do cenobio. Tamén como se facía para cruzar o Lérez
daquela, os pasos existentes, as primeiras novas con respecto á barca ou a
primeira mención coñecida como “da Merced”, no 1519.
O lector, conforme avanza na lectura, descobre curiosos
aspectos deste sistema de transporte tales como a exención de cobro para
aqueles viaxantes relacionados ou que traballaban para o mosteiro, ou cando se
produce a concesión real do servizo. A documentación conservada tamén facilita
os datos do tempo, pago e condicións do arrendamento da barca ou do aforamento
do servizo que ofrecía.
O autor, coa axuda da transcrición de varios escritos,
vai introducíndonos polas distintas centurias e vicisitudes que atravesa a
barca da Merced. Coñeceremos ermidas como a de San Pedro Fins ou a capela na
Caeira dedicada a santo Antonio; farase fincapé no poderoso Gremio de Mareantes
e, sobre todo, nos litixios que este mantería cos bieitos, despois xa
mercedarios, do Mosteiro de San Xoán de Poio polo control do servizo de “barqueo”
que se daba todo o ano, ata finalmente derivar no control do mesmo no século
XIX.
Deste xeito, o libro organízase en pequenos
apartados, sustentados no manexo de fontes documentais tales como aforamentos,
contratos de arrendamento ou de derrogación, etc. Na parte final da obra Lino
J. Pazos dedica espazo aos carpinteiros de Ribeira, os peiraos, a tradicional corrida
de arroases, a venda da casa do barqueiro ou a ponte de madeira que viría substituír
o vello sistema de transporte que unía as dúas beiras da Moureira e San Salvador
Pequeno ata chegar á construción do actual ponte da Barca, concluído no 1905.
Con este libro Lino J. Pazos roza con éxito un tema
suxestivo que non se abordara en profundidade ata o de agora. Un eslavón
máis para a historia que no tempo atravesa un río, o Lérez, na barca da memoria
que o autor rescatou nos vellos arquivos visitados, e leva por nome Merced. A disfrutalo!
Comentarios
Publicar un comentario