CASTO SAMPEDRO, RETRATADO
Mateo Fontán Couto
A José Fuentes Alende, o cal me puxo na pista desta historia
Aínda que en moitos
lugares do país e na cidade que o viu
prosperar continua a ser en
gran medida descoñecido, non cabe dúbida
que Casto Sampedro Folgar (1848-1937)
foi un dos meirandes intelectuais do seu tempo e realizou un inxente
traballo canalizado en boa parte na fundación e presidencia da
Sociedad Arqueológica de Pontevedra, berce
do gran Museo Provincial que estaría por chegar en 1927
e do que, se sabe, Casto Sampedro foi o seu primeiro director.
A pesar de achegas por parte de
persoeiros como Filgueira Valverde –diriamos o seu “discípulo
amado”– e outras glosas de membros da Arqueolóxica, a súa
figura continuou un tanto escurecida co paso dos anos. Debemos
á fantástica tese de doutoramento de Xavier
Groba a mellor contribución
sobre Casto Sampedro, por suposto no tocante ao seu traballo no eido
da música tradicional, mais tamén na descrición biográfica. No
2012 con motivo do 75 cabodano
do seu pasamento tratouse de dar maior
visibilidade a tan destacado personaxe. No entanto, algo que non
sabería precisar ben o que é fai que a lembranza deste
redondelán de nacemento non teña a forza que merece. Poida que moito disto sexa herdeiro do propio carácter do
erudito, marcadamente modesto e fuxidío.
Pois don Casto, cun temperamento con
carné de
gremio dos scórpio, conxugou o rigor e a
rixidez xunto á máxima humildade. Comparábase
a si mesmo cos ladrillos refractarios aos incendios, en metáfora á
exposición pública. De tanto sobre o que investigou case nada leva
a súa sinatura, e esta mesma gustáballe ocultala baixo iniciais ou
un simple xe. Escapaba de recoñecementos e
odiaba os retratos, pese a ser consciente
do valor documental da fotografía. Da
súa señorial
figura barbada e cana apenas conservamos dúas
instantáneas “roubadas”, a estas unimos outra dunha excursión
ao mosteiro de Carboeiro, cun Casto máis novo. Se cadra son as
únicas das que dispoñemos.
Un deses retratos roubados posúe
un contexto coñecido e
unha historia simpática.
No abril de 1928 membros
do Seminario de Estudos Galegos fixeron
xuntanza, na súa
IV asemblea, en Pontevedra. Entre
reunións, conferencias e actos, organizouse
durante a mañá
da terceira
xornada na cidade unha visita ao Museo Arqueolóxico de
Pontevedra que contaría coa sabia guía de don Casto Sampedro.
Durante a visita ás Ruínas de San Domingos tomaríase a fotografía máis afamada dos membros do SEG,
amplamente divulgada.
Pero non atoparemos a don Casto na coñecida instantánea; lembremos
que aborrecía saír nas fotos e sería cousa pouco menos que
imposible o convencelo, si é que aínda se atopaba no lugar durante
o histórico momento.
Porén,
a proveitosa xornada si depararía unha fotografía do vello erudito.
Agora recordamos un traballo que Antonio Fraguas realizou para o
número 21 da revista
Grial sobre
o
seu
benquerido amigo, e tamén membro do SEG, Sebastián González
García-Paz. Nesta fermosa e coidada lembranza, Fraguas fala daquela
asemblea do SEG e a visita ás ruínas, proporcionándonos un
curioso
dato:
“Fíxose
unha
visita ó Museo Arqueolóxico da que se conserva unha foto
onde estamos con Don Salvador Cabeza de León, D. Xesús Carro
García, D. Abelardo Moralejo Laso, D. Isidro Parga Pondal, D.
Xoaquín Arias Sanjurjo, D. Xerardo Alvarez Limeses, D. Xoán Novas
Guillan, D. Antonio Losada Diéguez, D. Florentino López Cuevillas,
D. Vicente Risco e un grupo de estudiantes: Ricardo Carballo,
Xosé Filgueira, Sebastián González, Pintos Fonseca, Fraguas e
Tafall. Esta mesma mañán pudo impresionarse unha placa de Don Casto
Sampedro, por suposto sin que el se dise conta; é a foto na que
aparece co paraguas na man e que se
consigueu por un engaño de Losada Diéguez que lie pideu que nos
descifrara unha inscripción que había no muro."
Debemos pois a unha
astuta argucia dese forxador de galeguistas que foi Losada Diéguez a
existencia do retrato. Supoñemos que a autoría da fotografía viría
a cargo do estudo fotográfico Sáez Mon y Novás que
realizara a foto coral cos membros do SEG. Precisamente unha das
partes desta sociedade, Juan Manuel Sáez Mon, era sobriño de Casto
Sampedro; o outro membro
era Lorenzo Novás que fora fotógrafo da Sociedad Arqueológica, en
sustitución do seu mestre Zagala, e converterase no fotógrafo do
Museo de Pontevedra. Suxeito ás indicacións de don Casto, este gran
profesional tiña fotografado moitas inscricións epigráficas e
monumentos.
O
retrato amosa a don Casto, nun día que sabemos frío e chuvioso, co
seu sombreiro e con abrigo. A man esquerda a
garda no peto. Os ollos
son puntos negros, asemellan pequenas figas de acibeche, desas que
atesoura o seu amado Museo. Aínda que un tanto cansos, expresan co
lume da sapiencia. O sabio fala sen necesidade de falar... o seu dedo
índice é un paraugas, por que non?, dará
unha explicación máis a toda esa xente de valía, e o momento queda
inmortalizado.
Casto Sampedro. 1928. (Fotografía: Sáez Mon y Novás / Museo de Pontevedra) |
Comentarios
Publicar un comentario