NOTAS HISTÓRICAS SOBRE A DENOMINADA FESTA DO DEMO
Mateo
Fontán Couto
No fermoso libro Pontevedra, Boa Vila o egrexio Vicente Risco dedícalle un texto a esta tradición, acompañado dun debuxo de Agustín Portela onde o Demo vese envolvido no boureo dos pícaros. Ese Demo foi interpretado durante moitos anos por un personaxe, o cal andaba rengo, denominado Dominguiños.
Debuxo de Agustín Portela no libro Pontevedra, Boa Vila
Artigo publicado no Diario de Pontevedra o 22 de agosto de 2019
Sometido aos pés de san Bartolomeu, o
Demo agarda cada ano para, por unhas horas, ser libre polas rúas de Pontevedra.
Durante a véspera do día do santo a Boa Vila, no seu afán festivo, é capaz de celebrar
que Lucifer anda solto, xa que este pactou co santo un tempiño para poder facer
maldades.
Foi
no agosto de 2001 cando o Concello recuperou, tras varías décadas, esta
tradición que veu rebautizar como Festa do Demo, aludindo ao restablecemento de
festas de carácter etnográfico. E ben feito estivo!
Porén,
se quixésemos ser precisos, habería que anotar que
tal festa nunca existiu. Era durante as populares Festas de san Bartolomeu que
se producía o gozoso episodio, para nenos e maiores, da solta do Demo. Pode
deberse a un golpe de mercadotecnia laicista o querer facer protagonista nestes
tempos ao Maligno diante do patrón da freguesía. Se ben é certo que os festexos
actuais céntranse nun só día, o 23 de agosto, véspera do día de san
Bartolomeu, mentres que antes as festas duraban polo menos dúas xornadas, xa
que non tiña sentido deixar de celebrar o día propio do santo ao cal se
honraba.
Xa
no ano 1906 faise constar na prensa que os festexos non recibirían ningún tipo
de prestación económica por parte da Comisión de Festas da cidade, polo que serían
os veciños os que correrían cos gastos, coma en ocasións anteriores. Os xornais
da época ían publicando a lista de doantes bastantes días antes das festas; nomes
coñecidos, e outros moitos non tanto, contribuirían para a súa realización
durante anos. Nunha ocasión o marqués de Riestra participou con vinte e cinco
pesetas da época, e non foi o que máis aportou.
Entre
as diferentes actividades programadas ao longo do tempo nestas Festas de san Bartolomeu
destacaban as carreiras pedestres e, sobre todo, as de burros; o concurso de “Murgas”;
os encontros de fútbol, ou as “cucañas”. Ademais a Comisión organizadora da
parroquia outorgaba premios a quen os merecese.
Por
suposto, as xornadas eran anunciadas con bombas e dianas mais música de gaita.
Conforme o día deixaba paso á noite chegáballe a quenda a orquestras como a
Municipal ou a dos Exploradores, mencionadas nas crónicas de 1919 ou 1923. Dentro
das obrigadas celebracións relixiosas, pode chamar a atención a procesión que
se celebraba no interior do templo coa reliquia do apóstolo e mártir. E pola
noite folión e carallada.
Con
respecto ao Demo habería que dicir que, facendo gala do seu esquivo carácter, non
sempre se menciona nas celebracións da véspera do vinte e catro de agosto. No
entanto, non cabe dúbida que a súa saída ás rúas constituía todo un
acontecemento, sobre todo para os máis cativos, os cales facían del un
pandeiro, como se adoita dicir. Xigantes e cabezudos formaron parte do seu
cortexo polo menos dende 1921 e, tal e como nos conta Leoncio Feijoo no seu
traballo sobre os xigantes pontevedreses, aínda en 1969 produciuse esa escena.
No fermoso libro Pontevedra, Boa Vila o egrexio Vicente Risco dedícalle un texto a esta tradición, acompañado dun debuxo de Agustín Portela onde o Demo vese envolvido no boureo dos pícaros. Ese Demo foi interpretado durante moitos anos por un personaxe, o cal andaba rengo, denominado Dominguiños.
Na
actualidade a Festa do Demo inclúe dúas saídas desde os arcos de San Bartolomeu,
pola mañá e pola tarde. A comitiva leva música e espectáculo, e mesmo os
cativos son convidados a formar parte nela, ataviados con disfraces infernais,
para dar renda solta ás súas falcatruadas. Música de banda e foliada soen
completar esta xornada, xa clásica, do noso calendario festivo.
Comentarios
Publicar un comentario