MÁIS CASTELAO
Mateo
Fontán Couto
Que Castelao sempre suscitou interese no eido da
investigación é un feito. O poliédrico personaxe representa un símbolo nacional
para os galegos e as galegas, e atrae moreas de achegas á súa figura, unha das
máis sobranceiras da Galicia contemporánea. Que nos últimos anos as pescudas sobre
Castelao incrementaron de forma exponencial é outro feito evidente. Os diversos
campos e ópticas dende as que nos podemos achegar á vida e obra do líder
galeguista carrexan un nutrido número de publicacións arredor dese eixo chamado
Castelao. Vai ben como exemplo a monumental obra Castelao. Construtor da nación, de Miguel Anxo Seixas Seoane, unha
triloxía pormenorizada sobre canto fixo o de Rianxo case que no seu día a día.
Mais existen outros varios modelos de
obras recentes que enchen o universo Castelao:
O pasado 12 de novembro no marco da Fundación
Cuña-Casasbellas, en Pontevedra, Xosé Carlos Valle Pérez recibiu o “Premio Pedra do
destino” 2022. Foi Felipe Senén, presidente do colectivo Amigos dos Museos de
Galicia, o encargado de lle entregar o diploma esgrimindo razóns como a defensa
e divulgación do patrimonio galego por parte do galardoado así como a súa
traxectoria ao fronte do Museo de Pontevedra, o gran museo de Galicia.
O devandito premio conlevou a edición dun libro do
laureado. É aquí onde retomamos o fío de Castelao, pois Valle Pérez decidiu
dedicar esta publicación á obra de Castelao no Museo de Pontevedra. Contra o
que poida parecer non se trata dun traballo que analice a obra artística
albergada na institución museística. Nese senso existen xa algunhas
publicacións como por exemplo a de José Manuel Castaño co recente libro, de case
homónimo título, Castelao no Museo de
Pontevedra que inaugurou a serie “Esenciais”, promovida polo centro.
Carlos Valle, director que foi do centro cultural
dende 1987 até 2018, trata neste texto do que poderiamos chamar a
intrahistoria do legado que Castelao, por vontade propia, quixo deixar ao seu
benquerido Museo.
O libro dá visibilidade ao proceso de busca, rescate ou
exposición da obra de Castelao. Así, xorden escenas como a de Virxinia Pereira,
viúva do intelectual, dando cumprida conta da manda do seu home. Tamén as
irmáns de Castelao, Teresa e Josefina Rodríguez, xogan o seu papel neste
proceso ao longo dos anos facendo valer os seus dereitos sobre a obra. Asistimos
á descuberta dos orixinais do álbum Nós no medio da preparación dunha mostra sobre
o escritor, artista e político; introdúcesenos na musealización deste legado de
Castelao tanto nos vellos edificios coma no máis recente que precisamente leva
o nome de Edificio Castelao e que conta, caso excepcional, con dúas salas
dedicadas a el.
Deste xeito o libro de Carlos Valle proponnos unha
visión dende a angueira e o traballo levado a cabo por unha institución
encargada de velar polo noso patrimonio. Trátase dun testemuño de primeira man que
achega o Museo ao lector. O voluminoso corpo de notas finais que acompañan ao
texto, característica habitual do autor, focalizan os detalles e dotan de cientificidade á proposta temática.
Este título súmase ao copioso número de obras que sobre
Castelao xa existen. Unha achega, aínda
que con certos antecedentes, nova sobre o centro que conserva a meirande parte do legado deste persoeiro. Unha pedra
máis na “castelaoloxía” reinante nos nosos días. E que así siga a cousa, máis
Castelao!
Capa do libro (Foto: M.F.C.) |
O acto
celebrouse na Fundación Cuña-Casasbellas (Foto: M.F.C.) |
Comentarios
Publicar un comentario