A PONTEVEDRA ENCALADA
Mateo Fontán Couto
O cal, expresado na fórmula CaO, é oxido de calcio obtido a partir da
calcinación de rochas calcarias, tarefa desenvolta polos caleiros nas
caleiras. Se ao cal engadímoslle auga
desprenderá calor obtendo o cal hidratado, apagado
ou hidróxido de calcio, ou sexa,
Ca(OH)2.
Dende a antigüidade, o cal foi un compoñente moi importante
empregado na construción
e até
na elaboración de alimentos. Se reparamos un intre nas grandes
construcións da historia na súa feitura aparecerá o cal, así: as
pirámides de Exipto, o Coliseo de Roma, a Vía Apia, construcións da Cultura maia... un dos edificios
máis antigos onde se empregou o cal foi o denominado Templo Blanco da
cidade de Uruk, unha das alfaias da arquitectura mesopotámica. O uso do
cal continuou sendo importante até os nosos días, onde xoga un papel
fundamental por exemplo como aglutinante na preparación de morteiros ou
en moitas tarefas de restauración.
Hai uns meses lía no suplemento
Faro de Cultura
un interesante artigo de Alberte Reboreda titulado «Memoria da Galicia
albeira».
Neste escrito o autor daba conta do uso do cal nas construcións galegas até non hai moito tempo. Construcións descritas por viaxeiros, as cales
destacaban polo seu brancor nunha imaxe que, talvez, nos pode evocar
máis ás urbes e poboados do sur peninsular. Así
mesmo, as
normativas municipais reflectían con claridade a
obriga de calear as fachadas e o interior das vivendas, perseguindo
un obxectivo estético mais, sobre todo, hixiénico. Pois o PH do cal
posúe un carácter bactericida e antiviral que o fixo idóneo para o
saneamento e a desinfección de edificios e fogares humildes. Tras
episodios pandémicos como a Gripe Española, iniciada
en 1918,
o caleado volve á palestra como medida obrigada na loita contra a
infección.
Tamén
Pontevedra mostrábase
albeada a comezos do século XX. Son moitos os testemuños
fotográficos e mesmo pictóricos que así nolo confirman. As rúas de barrios como o da
Moureira, co seu intenso sabor mariñeiro, mostraban as humildes
vivendas coas fachadas caleadas. Do mesmo xeito, templos relixiosos
como as capelas do Nazareno ou a de San Xosé tamén branqueaban as
paredes;
aínda
hoxe o simbólico santuario da Peregrina
presenta
cachotería calada salvo no seu fronte. Varios edificios civís
do
XIX
eran concibidos no seu deseño para mostrar a súa fachada albeira,
xa que logo o cal podía agochar os lenzos dos muros peor feitos
realzando coa pedra núa as partes mellor labradas; o
edificio
do Concello, o Teatro
Principal ou
o Palacete das Mendoza
serven
de
exemplo disto. Moitas
das casonas senlleiras
da cidade posuían esa pel caleada, tal era o caso da Torre dos Montenegro ou a
casa onde nacera o Xeral D. Joaquín Miranda, Conde de San Román
Prazas como a da Leña, da Verdura, do Teucro ou de Méndez Núñez; pazos como os destinados ao Museo Provincial; rúas; soportais; balconadas e outros elementos arquitectónicos tamén posuían unha aparencia alba que conxugaba coa pedra sen revestir, igualmente presente nos espazos urbanos, e os románticos xardíns pontevedreses.
Non hai tanto Pontevedra, e o resto de vilas e cidades galegas, mostraba un urbanismo recuberto polo cal nunha imaxe que distorce a aparente eternidade que a pedra espida parecía posuír. Pois o que consideramos «de toda a vida» non sempre é así. Para iso están as fontes, para regar a nosa memoria.
Soportais
Casas mariñeiras da Moureira
Soportais na actual Praza da Estrela
Torre dos Montenegro (Foto: Zagala. 1880)
Capela de San Xosé
Rúa San Guillerme
Capela do Nazareno (Foto : Julio F. de los Ríos. 1922)
Praza da Leña (Foto: Ksado. 1927)
A Formigueira, Campillo de Santa María
Carlos Sobrino Buhigas. 1905.
Comentarios
Publicar un comentario