SOBRE A ANTIGA ANDA DOS AZOUTES
Mateo
Fontán Couto
Dentro
dos tesouros documentais que podemos descubrir no Arquivo Histórico Provincial de
Pontevedra atópase a Tabla de Ceremonias
del Concejo de Pontevedra: texto redactado ao longo dos séculos XVI e XIX onde se recollen as
celebracións ás que a Corporación Municipal acudía, así como o protocolo a
seguir durante os cultos e as procesións relixiosas. Nela podemos atopar
aspectos relativos á configuración do denominado antigo cerimonial da Semana
Santa de Pontevedra, como a orde procesional establecida para os días de Xoves
e Venres Santo. Este documento, na actualidade perdido o seu orixinal, sería publicado pola Sociedade Arqueolóxica de
Pontevedra e, máis adiante, tamén por Fernández-Villamil nun traballo para os
Cuadernos de Estudios Gallegos en 1952, reconvertido en separata polo Museo de
Pontevedra.
Para ese xoves que reluce máis co sol a Tabla de Ceremonias indícanos a saída,
no terceiro posto, da Anda dos Azoutes ao que acompañaba as Confrarías de Santa
Catalina, San Antonio Abad e San Mauro. Cabe preguntarse sobre cal sería a
imaxe que pregoaba o castigo que Cristo recibira amarrado a unha columna.
Dúas opcións parécenos as máis
probables. Podía tratarse da imaxe sita actualmente na capela dos Barbeito ou
das Angustias na Basílica de Santa María e que sae en procesión xunto coa
Confraría do Corpo Santo, tamén o Xoves Santo. Trátase dunha talla antiga,
téñoa intuída como unha feitura popular
de entre finais do XVI ou comezos do XVII, da que non temos constancia de saír
ás rúas antes de 2011 pero que reproduce o momento en que Xesús, tras ser
azoutado, permanece atado a unha columna alta e fina, de tipo Xerusalén.
A outra opción lévanos de novo a
Santa María onde no seu museo, na torre do campanario, se custodia esta talla
aínda que tamén ocupou outros sitios dentro do edificio. A iconografía actual
mostra a Cristo cativo, como Ecce Homo, pero en orixe a imaxe posuía unha
columna o que revela que foi concibido para representar a flaxelación no
pretorio. Non coñecemos constancia documental sobre a súa autoría; foi unha
imaxe moi vinculada á Confraría do Espírito Santo, alcumada “do Instituto”,
sacándoa en procesión en varias ocasións o Xoves Santo durante a década dos 50
do pasado século e tamén utilizada para postular no templo de Santa María
durante a Semana Santa.
No seu feitío poderíase albiscar a man do
escultor barroco Esteban Cendón Buceta. Saído da gubia deste autor atribúese o
Ecce Homo ou Paso da Coroación de Espiñas acompañado pola mencionada Confraría
do Espírito Santo ata o ano 2008, no que se decíde sacar unha réplica da talla,
realizada por Manuel Delgado-Gambino, ante un posible maior deterioro da
orixinal. Do mesmo xeito, o Cristo da Expiración da Confraría da Vera Cruz e
Misericordia mostra certo parecido no seu tratamento, ao igual que o Cristo
Xacente sito debaixo do retablo da Virxe da Soidade en Santa María e do que
existe proba documental, nos cartapacios da antiga Confraría da Nosa Señora da
Soidade, da autoría do mesmo en 1667 por este autor. Isto convida a pensar na
realización dunha serie de obras do ciclo da Paixón que o escultor puido facer
para a nosa cidade.
Se seguimos as líricas descricións
que o Padre Amoedo fai no Carmen Patrium Sive
Pontevedra, xunto á figura de Cristo podía estar as duns saións
executando o castigo. Ademais o xesuíta lembra
esta anda en segundo lugar na orde procesional.
A actual representación da
Flaxelación que percorre as rúas pontevedresas é un meritorio conxunto escultórico
executado por Enrique Carballido en 1929 e custodiado pola Confraría do Noso
Pai Xesús do Silencio e unha representación da Orde Franciscana Segrar durante
o Xoves Santo.
Fontes gráficas: Arquivo Gráfico do Museo de Pontevedra (1), Francisco Luis López Sánchez (2 e 3), M.F.C. (composición 4)
Artigo publicado no Diario de Pontevedra o 29 de marzo de 2018
Comentarios
Publicar un comentario