A PRAZA DA LEÑA
Mateo Fontán Couto
Para saber máis:
Cando un pensa nunha imaxe característica da cidade de
Pontevedra, un rosario de postais acoden prestas ao maxín. A “Boa
Vila” ofrece unha multitude de lugares impregnados de
personalidade, dunha delicada beleza e cun sabor entre pedra e ría.
Entre estes recunchos de vida que definen á urbe do
Lérez, ocupa un lugar destacado a praza da Leña. Xorde
aparentemente como un recolecto espazo, mais agocha o transito de
xeracións e conserva a memoria dunha cidade enteira. Acolle os
enredos infantís á vez que ofrécese como unha fermosa terraza de
granito onde poder desfrutar de viños e tapas.
(Foto: Gustavo Marshall. 2015)
O nome da praza fai referencia á venda de leña e
piñas como material de combustión que alí producíase; antigamente
denominábase “Eiradiño” ou “Eirado da Leña” e posuía
unhas dimensións máis reducidas que as actuais. Nos tempos da
República rebautizouse co nome do insigne médico socialista Jaime
Vera. Na sesión plenaria municipal do 30 de setembro do ano
1937, tras o triunfo dos sublevados, acórdase denominala co actual
nome de praza da Leña. Confórmana unha serie de vivendas
asoportaladas, de planta baixa e dous andares, que continuarían ás
antigas construcións procedentes da actual rúa Figueroa. Son
edificios dos séculos XVIII e XIX que proporcionan un gosto
entrañable e moi pechado ao lugar. Tres das vivendas que podemos
apreciar posúen soportais adintelados con columnas de orde toscana
nos capiteis e baseamentos, outra –actual número 35– mostra dous
arcos de medio punto descansando sobre pilastras. Os panos das
fachadas, cristaleiras, cornixas e carpinterías dos inmobles
constitúen elementos interesantes na fisionomía do enclave.
No século XVIII a praza reformúlase coa construción
na súa contorna inmediata dos pazos de Castro Monteagudo e García
Flórez, actuais sedes do Museo Provincial. O arquitecto Francisco
Pons Sorolla y Arnau intervirá –xa no século XX– no espazo con
actuacións destinadas á restauración e limpeza de vivendas e
mellora dos pavimentos, sempre respectando ao máximo o aspecto da
praza.
(Foto: Ksado. 1927)
(Foto: Ferrer. Comezos do século XX)
(ca. 1929)
Un dos elementos máis característicos da praza da
Leña outórgallo o cruceiro sito no centro. Non se fixo para este
sitio, senón que instalouse alí en 1941 procedente de Caldas de
Reis. Actualmente o lugar non se concibe sen este elemento que
sumouse a unha serie de intervencións, no casco vello da cidade, que
viñeron recuperar diferentes obras ou anacos de antigas construcións
nun dialogo de inspiración historicista para o “engalanamento”
da urbe. O cruceiro, pertencente ao Museo Provincial, sería cedido
ao Concello; sufriu varios danos ao longo do tempo, someténdose a
restauracións nalgunhas ocasións. Unha primeira recomposición
nun debuxo veu da man de Castelao, para o seu afamado e tan belido
ensaio As cruces de pedra na Galiza.
Da súa traza orixinal queda
o capitel e mais a cruz; sendo o fuste, o pedestal e a plataforma de
tres chanzos engadidos posteriores. Encádrase entre os séculos XVI
e XVII como un modelo de transición ao barroco.
(Foto. Enrique G. A.)
A
estampa da praza da Leña foi reproducida en
infinidade de ocasións baixo diferentes artes e técnicas: debuxo,
pintura, gravado, fotografía, etc. Artistas como Carlos
Sobrino Buhigas, José
Seijo Rubio ou Carlos Mourón;
fotógrafos
de onte, tamén os de
hoxe que volven a ela unha e
outra vez, e tantos outros,
deixaron testemuño dun dos
emprazamentos máis feiticeiros da nosa cidade. Coido que non sería
demasiado complicado a compilación de obras destacadas e
curiosas en diferentes
formatos para a montaxe dunha exposición que tivese como eixo vertebrador
á praza
da Leña de Pontevedra.
(Fonte: todocolección.net)
Pintura de Rafael Prieto Gálvez
(Foto: Gustavo Marshall)
Para saber máis:
- FERNÁNDEZ
MARTÍNEZ, C.: Pontevedra.
La Memoria
rescatada, Deputación
de Pontevedra, Pontevedra, 2015.
- FONTOIRA
SURÍS, J.: Pontevedra
monumental, Deputación
de Pontevedra, Pontevedra,
2009.
- GARCÍA IGLESIAS,
J. B.: Habladme
piedras, Alfil,
Pontevedra, 2013.
Comentarios
Publicar un comentario