A RECUPEACIÓN DO "AUTO DE LA QUINTA ANGUSTIA"
Mateo
Fontán Couto
Alá
pola década dos sesenta do pasado século a Semana Santa de
Pontevedra contaba, dentro da súa programación, coa representación
por parte dos alumnos dos Institutos do Auto de la Quinta
Angustia, obra de Joan de Timoneda.
Este autor nacera en Valencia entre
1518 e 1520, ademais da súa faceta de escritor e dramaturgo foi un
destacado editor. Ata o ano 1547 foi zurrador de peles, ese mesmo ano
monta unha librería, tempo máis tarde ampliaría o negocio a unha
editorial. Das súas edicións sobresaen a divulgación das obras de
Lope de Rueda, Alonso Vega ou Juan de Vergara, entre outros; tamén
compilou poesía popular. Como escritor narrativo destacan tres
coleccións de contos, aínda que tamén compuxo poesía trobadoresca
e teatro relixioso; a este último campo pertencen os seus oito
autos, compilados nun Ternario Spiritual (1558)
e dous Ternarios Sacramentais (1575).
O Auto de la Quinta Angustia
foi incluído no Ternario
de 1558. Estas pezas teatrais
son antecedentes e clara influencia dos grandes autos sacramentais
que chegarían tempo despois, sobre todo da man de Calderón de la
Barca. Joan de Timoneda escribiu a maioría da súa obra en castelán,
aínda que tamén compoñería en valenciano; foi
un escritor de varios xéneros, o que lle
outorga
unha especial significación dentro da nómina de autores do século
XVI; fixo da literatura paixón e mais negocio. Morrería en 1583 na
súa Valencia natal.
A
tradición popular acabou por deixar en sete as Dores da Virxe María
durante a Paixón do seu fillo: Profecía
de Simeón ou Circuncisión de Cristo, Fuxida a Exipto, Pérdida de
Xesús no templo de Xerusalén,
Encontro co seu fillo no Viacrucis, Crucifixión de Xesús,
Descendemento de Xesús aos brazos da súa nai, Sepultura de Xesús e
soidade de María. Así
pois, a
pesar de que adoita ser a
sexta na relación,
a Quinta Dor ou Angustia estaría representada polo corpo morto de
Cristo nos brazos da nai, no que iconograficamente coñécese
como Piedade. Esta imaxe gozará de fama na arte sacra e tamén
servirá de advocación a numerosas confrarías repartidas por toda a
xeografía española.
Coa
fundación en 1952 da Confraría do Espírito Santo –os seus
estatutos serían aprobados en 1953– por parte de Xosé Filgueira
Valverde e outros membros do claustro de profesores do Instituto de
Pontevedra, a Semana Santa da
cidade do Lérez
adquiría unha nova irmandade conformada por alumnos e ex alumnos do
centro de ensinanza. Esta
confraría participaría dende o berce
en numerosos actos de carácter litúrxico nos templos da cidade,
ademais das procesións ás que concorría o Xoves e Venres Santos.
Unha destas actividades era a escenificación do Auto
de la Quinta Angustia.
Rastrexando
nos programas da Semana Santa de Pontevedra atopámonos
co anuncio da representación nas Ruínas de San Domingos o ano de
1960 ás 10:45. A
Imprenta do Fogar
Provincial sacou, á súa vez, invitacións ao evento, nelas
pódese ler:
AUCTO
DE LA QUINTA ANGUSTIA. Aucto muy devoto y contemplativo sobre el
descendimiento de la cruz y angustia q. Passó la sacratisssima
Virgen María Madre de Dios al pie de la cruz. Nuevamente compuesto y
añadido y mejorado por JUAN TIMONEDA (c. 1520-1583). Represéntanlo
alumnos de la cátedra de Literatura del
Instituto e ilústranlo sus Cantores.
En
posteriores edicións a hora variaría, sendo algún ano ás 8:45 ou,
noutros, ás once da noite. Tamén
pódese consultar os programas das «Representacións
da Paixón»
–dentro do Ciclo da Coresma e a Semana Santa– no belido marco do
antigo cenobio dominico. Nestes panfletos vemos como ademais de
fragmentos do
Auto de la Quinta Angustia de
Timoneda tamén se representaba, no Domingo de Ramos e no Luns Santo,
o Auto de las Donas que envió
Adán a Nuestra Señora con San Lazaro (Códice
de Autos Viejos, século
XVI) e fragmentos
do
Auto de la Pasión,
de Lucas Fernández (1474-1542). Estas escenas víanse complementadas
con ilustracións musicais a cargo dos Cantores dos Institutos
os
cales
levaban a cabo numerosas
actuacións durante a Semana Maior, e non só en Pontevedra senón
tamén
noutros lugares no ámbito galego ou estatal.
A imaxe utilizada
durante a representación do auto era a do Cristo da Expiración.
Trátase dunha imaxe articulada, actualmente exposta ao culto no
Convento de Santa Clara, sendo un depósito do Museo Provincial de
Pontevedra. A súa feitura e barroca, podéndose encadrar no século
XVII. Dende o ano 2011 incorporouse á Procesión dos Pasos, no Xoves
Santo, acompañada pola Confraría da Vera Cruz e Misericordia.
Moitos foron os
rapaces que participaron neste tipo de actividades relixiosas e
culturais, onde un instituto modelo rexido polo polígrafo Filgueira
deu pé a unha confraría, a do Espírito Santo, que aínda hoxe
recolle tradicións implantadas dende aqueles tempos.
Chegamos así a
actualidade, sendo este ano de 2016 o da recuperación do Auto de
la Quinta Angustia por parte da Agrupación Teatral Santa María
a Maior. O grupo, dirixido por Mundo Sánchez, foi creado en Marzo de
2015 e a súa primeira actuación foi o Venres Santo dese mesmo ano
na Basílica de Santa María. A día de hoxe o grupo conta con vinte
e unha persoas entre actores, actrices e membros que se ocupan da
técnica e o vestiario. Coa representación en Santa María do Auto de la Quinta Angustia este Venres Santo recuperamos unha belida tradición, esperemos sexa a primeira de moitas máis edicións.
Foto Rafa / IES Sánchez Cantón
Comentarios
Publicar un comentario