TRES CURIOSIDADES NA FACHADA DE SANTA MARÍA
Mateo Fontán Couto
Sobre a fermosura da basílica de
Santa María de Pontevedra tense
escrito moito –aínda
que diría que nunca dabondo– e
máis en concreto acerca da impresionante fachada principal,
verdadeiro retablo pétreo de sabor renacentista e formas similares
ao Hospital Real de Santiago, primeiro edificio deste estilo
realizado en Galicia. Moitos foron os autores e intelectuais que
louvaron o belido desta obra encargada polo poderoso Gremio de
Mareantes aos artistas Cornellis de Holanda e Joan Noble. Begoña
Fernández fala dunha terceira man na execución, a dun «Mestre
Borgoñón».
Neste libro inscrito no granito podemos salientar
multitude de aspectos formais, artísticos, iconográficos, etc.
Fixémonos hoxe en tres estampas
curiosas desta fachada:
- San Xerome, o santo con lentes: no primeiro corpo da fachada, na derradeira rúa do lado da Epístola, represéntase a este Doutor da Igrexa Romana nado en Estridón, na rexión de Dalmacia –actual Croacia– sobre o ano 340. Foi anacoreta durante un período da súa vida (353-358); tras isto, o Papa Damaso I convérteo no seu secretario e faille o encargo da tradución da Biblia ao latín (a Vulgata), feito este polo que é máis coñecido. Como gran tradutor que foi, san Xerome é o patrón dos que se dedican a esta nobre tarefa así como dos bibliotecarios. Morrería no 420 nun mosteiro preto de Belén.
- Hércules: O uso da imaxe de Hércules por parte do Gremio de Mareantes apréciase nos seus «seldros» ou insignias –sobre este tema existe o debate de se se trata de Hércules ou Teucro– e tamén na ornamentación exterior da basílica. Así, nos remates da crestería observamos sendas figuras representando ao heroe espido; tamén se mostra nun dos medallóns da porta sur. Na fachada principal que nos ocupa, volve a aparecer a figura de Hércules, barbado e portando unha maza, no remate do contraforte esquerdo. Filgueira Valverde anota que posiblemente non fora realizada nin por Cornielles nin por Juan Noble, tratándose dunha escultura anterior que viría a substituír ao san Xoán Bautista que aparece na traza da fachada e foi parar a outra parte da composición. Deixando a un lado a posible desviación do mito de Hércules, como patrón humanístico do Gremio, cara ao de Teucro no maxín pontevedrés –apaixonante tema sobre o cal Filgueira fía con astucia–, a representación do Herakles grego na fachada do templo vén representar o vencemento dos vicios e a superación das debilidades humanas.
- Cristo sentado á esquerda do Pai: Moitos quixeron ver nesta representación da Trindade un sinal herético de Cornielles. Esta iconografía coroa a fachada-retablo, escoltada por un pináculo a cada lado, remate á súa vez das pilastras do tema da coroación da Virxe que se atopa aos pés da Trindade, e baixo un dosel en forma de venera.
Na
representación que podemos apreciar na basílica vémolo sentado
nunha
cátedra
e lendo sobre un atril coas características lentes a
pesar de que estas serían inventadas por Roger Bacon con
posterioridade (principios do século XIII);
presenta outros atributos como o crucifixo ou a caveira en recordo
do seu período de anacoreta. Aos
seus pés pódese ver a un león que fai referencia a unha lenda
segundo a cal este animal acompañaríao alí a onde fose despois de que o
santo o librara dunha gran espiña que tiña incrustada na pata, porén esta episodio lendario parece ser que lle ocorreu a san
Xerásimo e non a Xerome. A escultura atópase vestida de cardeal
con capelo de á ancha, no entanto este santo só foi sacerdote,
sen chegar a ser cardeal. Emparéllase
coa escultura de san Gregorio –outro dos catro Doutores da Igrexa–
dentro do conxunto da fachada.
1-San Xerome.
2-Hércules / Teucro
O motivo da situación do Fillo con respecto ao Pai
escapa de solucións heterodoxas. Na época da realización da
fachada da basílica, século XVI, era costume o servirse de
gravados que viñan nas biblias do momento para a realización
iconográfica das esculturas e mais dos relevos. Nas xilografías
que ilustraban estas biblias adoita aparecer a figura de Cristo á
esquerda do Pai, causa última que escusa a disposición que podemos
apreciar no templo pontevedrés.
3- Trindade
Descubrir
os
moitos segredos simbólicos e ornamentais desta soberbia edificación,
así como a historia da súa construción, depara momentos de gran
ledicia. Convídovos
a facelo.
Para saber máis:
- FERNÁNDEZ
RODRÍGUEZ, B.: Santa María la Mayor. Una iglesia
parroquial, Xunta de Galicia, La Coruña, 2004.
-
FILGUEIRA VALVERDE, J.:
La Basílica de Santa María de Pontevedra, Fundación
Barrié de la Maza, La Coruña, 1991.
-
GARCIA IGLESIAS, J. B.: «San
Jerónimo, el santo con gafas de Santa María», [en
liña], [citado o 29-1-2016], dispoñible en http://pontevedraviva.com/opinion/2085/jeronimo-santo-gafas-santa-maria/
-
http://www.arteiconografia.com/2016/07/san-jeronimo.HTML [en liña], [citado o 22-9-2016]
Fontes gráficas:
1- http://megaconstrucciones.net/?construccion=basilica-santa-maria-mayor-pontevedra
2- https://parnasodelsoneto.wordpress.com/2013/11/
3- Pontevedra para el mundo https://www.youtube.com/watch?v=VLXd6DaGjVs
1- http://megaconstrucciones.net/?construccion=basilica-santa-maria-mayor-pontevedra
2- https://parnasodelsoneto.wordpress.com/2013/11/
3- Pontevedra para el mundo https://www.youtube.com/watch?v=VLXd6DaGjVs
Comentarios
Publicar un comentario